Roți și role
Cumpărați o pereche de role? Nu este nimic mai ușor de atât. Cel mai bun caz: intrați pe internet, introduceți role în câmpul de căutare, alegeți și comandați. Ulterior, se livrează, se înșurubează și gata.
Acest lucru poate funcționa. Dacă nu ar fi acesta cel mai rău caz: rolele nu rezistă greutății și se rup, rezistența la rulare este prea mare și nimic nu poate fi deplasat. Sau, apare situația clasică: rola nici măcar nu poate fi montată pentru că are tipul de montaj greșit.
Așadar, verificați ce rolă se potrivește
Nu vrem să alegeți mărimea greșită sau materialul nepotrivit. De aceea, am strâns pentru dumneavoastră informații importante, care să vă ajute în vederea achiziției roților. Ca bază pentru acest ghid am folosit întrebările referitoare la roți și role, pe care ni le adresează clienții și le-am grupat în blocuri de subiecte. Dacă vreți să aflați ceva cu privire la un anumit subiect, alegeți secțiunea respectivă.
Roată și rolă
O roată este o roată.
Și ce include? O roată este compusă din strat de rulare/bandaj, jantă și rulment. Atât de simplu.
De la roată la rolă
Cum? Integrând roata într-o carcasă. În funcție de tipul carcasei, este vorba despre roți pivotante sau roți fixe.
Roțile pivotante se pot învârti 360° cu ajutorul unui rulment pivotant pe rulment cu bile și asigură o manevrabilitate bună. În schimb, roțile fixe nu sunt rotative, respectiv nu își schimbă direcția și asigură o bună deplasare în linie dreaptă.
În cele mai multe cazuri se montează 2 roți pivotante și 2 roți fixe.
Structura roții
Roată
D = Ø roții
d = Ø axului
n = lungimea butucului
B = lățimea roții
b = lățime de rulare
Roată pivotantă
1 = placă înșurubată
2 = furcă de ghidaj
3 = roată
4 = material ax
a = rază
r = rază de pivotare
h = înălțime totală
Placă de montare
p = dimensiunea plăcii
l = distanța dintre orificii
d = Ø orificiilor
Tipuri de blocare
Oprire și frânare.
Roțile noastre pivotante sunt prevăzute cu frână dublă. Dar ce înseamnă acest lucru și ce tipuri de blocare mai există?
Frâna dublă înseamnă blocarea mișcării roții, precum și a mișcării de rotație a rulmentului pivotant/capului furcii. Frâna dublă este acționată foarte simplu, prin apăsare cu piciorul. Avantajul: aceasta oferă o stabilitate semnificativ mai sigură comparativ cu opritoarele. Un opritor stopează doar mișcarea roții, iar un opritor de direcție blochează doar mișcarea de rotație a rulmentului pivotant.
Se face diferența între două tipuri de blocare:
Blocare frontală
- Pârghia de blocare se află sub echipament, în direcția de deplasare
- Prevenirea rănirilor datorită pârghiei frontale
- Pârghia de blocare poate fi acționată doar prin deplasarea laterală a echipamentului.
Blocare posterioară
- Pârghia de blocare se află în direcția opusă celei de deplasare
- Prin urmare, pârghia de blocare poate fi acționată imediat cu piciorul
Montare
Înșurubare sau inserare?
Există șase posibilități diferite de a monta rolele noastre. Nu toate sunt potrivite pentru orice și fiecare prezintă puncte importante, pe care ar trebui să le aveți în vedere.
Montare cu placă
Aceasta este cel mai utilizat tip de fixare. Rola se înșurubează pe echipament printr-o placă aflată pe carcasă. Vă rugăm să respectați dimensiunea plăcii, Ø orificiilor pentru șuruburi și distanțele între orificiile pentru șuruburi.
Bolț expandabil
Bolțul expandabil se introduce într-un orificiu existent pe echipament sau într-un capăt tubular existent. Prin strângere, șurubul introdus prin orificiul rolei expandează bolțul și se poate fixa în siguranță.
Important: bolțul expandabil trebuie ales conform Ø țevii interioare, astfel încât roata să fie fixă.
Montare prin orificiu posterior
Atenție: montarea prin orificiu posterior este posibilă doar în cazul roților pivotante.
Se introduce un șurub prin orificiul posterior. Vă rugăm să aveți în vedere Ø plăcii și Ø orificiului posterior.
Montare cu știft filetat
Atenție: montarea cu știft filetat este posibilă doar în cazul roților pivotante.
Șurubul inclus se introduce prin orificiul posterior al carcasei rolei. Dimensiunile uzuale ale știfturilor filetate sunt M8, M10 și M12, în acest caz. Vă rugăm să aveți în vedere Ø știfturilor filetate și lungimile acestora. Ele trebuie să se potrivească cu echipamentul.
Montare cu știft
Atenție: montarea cu știft este posibilă doar în cazul roților pivotante.
Montarea se face cu un știft cu perforație transversală, care se află în suportul de pe echipament. Rola se montează prin fixarea unui știft sau șurub în perforațiile transversale ale suportului și știft.
Montare cu bolț de prindere cu inel de fixare
Acesta este modul tipic de fixare a rolelor de scaun de birou. Acestea se pot fixa foarte simplu, fără unelte.
Atenție: diametrul și lungimea bolțului de prindere trebuie să se potrivească exact cu prinderea de pe echipament sau scaun de birou. Cel mai bine este să vă notați dimensiunile unei role vechi demontate.
Rulmenți pentru roți
Rolele și atribuțiile lor.
Deplasați frecvent sau rar cărucioare, mobilier sau echipamente? Le deplasați repede sau încet? Înainte să alegeți tipul de rulment pentru rolele dumneavoastră, ar trebui să răspundeți la aceste întrebări. Aici aflați ce tip de rulment de roată este cel mai potrivit pentru obiectivele dumneavoastră.
Rulment de alunecare
Rulment simplu, care, în mare măsură, nu necesită întreținere. Rezistent la șocuri. Adecvat pentru utilizare în condiții de umiditate. Pentru echipamente cu viteză redusă (max. 4 km/h) și distanțe scurte.
Rulment cu role
Rulment solid, rezistent, care, în mare măsură, nu necesită întreținere. Frecare redusă. Rezistent la șocuri. Lubrifiere permanentă. Cel mai utilizat rulment pentru echipamente cu viteză redusă (max. 4 km/h). Rulare mai ușoară comparativ cu rulmentul de alunecare.
Rulment de precizie cu bile
Pentru viteze de până la 4 km/h și sarcini mai mari. Rezistență scăzută la rulare în timpul deplasării, rezistență scăzută la pornire.
Alegerea dumneavoastră
Rola aproape perfectă.
Aveți nevoie de roți sau de role și încă nu știți exact care dintre ele se potrivesc cerințelor dumneavoastră? Atunci vă putem oferi câteva puncte de referință, care să vă ușureze alegerea. Înainte de toate: nu există roți sau role pentru utilizare universală și ideale pentru orice scop. Există prea multe criterii interdependente.
Alegerea roții și rolei depinde, în primul rând, de:
- capacitatea portantă necesară
- caracteristicile podelei
- frecvența de utilizare
- factorii de mediu (temperatură, inclusiv fluctuații de temperatură, substanțe chimice, umiditate, cerințe de igienă)
- dimensiunile specifice, precum diametrul roții, înălțimea totală și lungimea butucului/lungimea de montaj în cazul roților, respectiv dimensiunile plăcilor și distanțele între orificiile pentru șuruburi în cazul rolelor
Capacitate portantă
Cât de mult trebuie să poată transporta o roată/rolă?
Puteți determina capacitatea portantă a unei role aplicând o formulă simplă:
Capacitate portantă = greutate proprie echipament + sarcină maximă / 3
Se împarte la 3, deoarece în cazul suprafețelor denivelate, chiar și un echipament cu 4 role are adesea doar 3 role în contact cu podeaua, iar acestea trebuie să susțină întreaga greutate.
Capacitățile portante specificate pentru roțile și rolele din gama noastră de produse sunt valabile pentru viteze de până la 4 km/h și o temperatură ambientală între 10 °C și 30 °C.
Caracteristicile podelei
Podeaua este rugoasă sau netedă? Este acoperită cu gresie, șapă, covor, este o podea industrială rezistentă sau o pardoseală sensibilă din lemn?
În general, se aplică următorul principiu: role moi pentru pardoseli tari și role dure pentru pardoseli moi. Astfel creați premise bune pentru a putea transporta silențios și ușor.
Alegeți role care nu lasă urme, dacă vreți să evitați semnele lăsate de cauciuc. În cazul pragurilor trebuie luată în calcul o capacitate portantă suplimentară.
Pentru zone alimentare/cantine și suprafețe umede, alegeți roți cu rulmenți de alunecare și carcasă din inox.
Frecvența de utilizare
Echipamentul este deplasat doar ocazional sau constant?
Alegeți rulmentul corespunzător aici. (sus)
Factori de mediu
Fiecare loc de utilizare implică cerințe speciale.
Umiditatea, frigul, căldura, fluctuațiile de temperatură, conductivitatea electrică și substanțele chimice influențează durata de viață, proprietățile de rulare și confortul în timpul deplasării.
Există astfel de condiții deosebite în zona dumneavoastră de utilizare? Atunci, vă rugăm să ne întrebați înainte de a comanda. Noi vă ajutăm să alegeți roțile potrivite!
Confort
Suplimentar față de caracteristicile menționate, puteți alege și nivelul de confort dorit:
- Rulare silențioasă (deplasare uniformă)
- Rezistență la pornire și la rulare
- Manevrabilitate (ușurința de utilizare)
- Duritate Shore
Aici găsiți explicațiile pentru câțiva dintre termeni:
Rezistență la pornire
Forța care trebuie aplicată pentru a pune roata în mișcare de pe loc. Sfat: după posibilități, alegeți roata mai mare.
Rezistență la rulare
Forța care trebuie aplicată pentru a menține roata în mișcare uniformă. Sfat: după posibilități, alegeți roata mai mare.
Rezistență la temperatură
Intervalul de temperaturi în care se poate utiliza roata. Trebuie avut în vedere faptul că există role speciale, care se folosesc în hale frigorifice.
Rezistență chimică
Rezistența unei roți în contact cu diverse substanțe chimice. Vă rugăm să ne trimiteți o fișă de date și să solicitați informații!
Rezistență la abraziune
Rezistența suprafeței de rulare a anvelopelor la uzură mecanică.
Roți/role care nu lasă urme
Fără urme înseamnă, de exemplu, fără semne lăsate de cauciuc pe linoleum, gresie sau lemn. Niciunele dintre anvelopele din PU, din cauciuc plin cu bandaj gri și niciunele din articolele marcate corespunzător din gama noastră de produse nu lasă urme.
Duritate Shore
Duritatea suprafeței roților și rolelor are o influență asupra ușurinței la rulare și confortului. Această duritate este exprimată cu o valoare Shore. Scala este de la 0 (extrem de moale) până la 100 (extrem de dur).
Conform standardelor în vigoare, DIN 53505 respectiv DIN ISO 7619-1, duritatea roților și rolelor este determinată prin diferite metode. În mod corespunzător, materialele moi sunt clasificate conform durității Shore A, iar materialele dure conform durității Shore D. Atunci când comparați roți și role, observând duritatea Shore puteți să trageți concluzii cu privire la comportamentul de rulare și vă ajută la alegerea produsului.
Material
Marea listă de verificare.
În funcție de locul de utilizare și de scop, materialul, din care sunt realizate roțile și rolele, joacă un rol important. Din următorul tabel puteți afla în ce măsură materialele disponibile de la noi îndeplinesc cele mai importante cerințe privind roțile dumneavoastră (de la + până la +++++).
Cauciuc plin, standard
Protejează podeaua, rezistență scăzută la pornire. Pentru suprafețe denivelate și deteriorate, rezistență ridicată la uzură, rezistență la temperaturi între –30 °C și +60 °C. Roțile gri nu lasă urme.
Capacitate portantă ++
Rezistență de rulare la pornire ++
Protejare a podelei ++++
Fără uzură ++
Temperaturi ridicate / scăzute +++
Rezistență la substanțe chimice ++
Cauciuc plin – semi elastic
Rezistență bună la uzură, rezistență mai bună la pornire față de standard, protejează podeaua. Rezistență la temperaturi între –30 °C și +80 °C.
Capacitate portantă +++
Rezistență de rulare la pornire ++
Protejare a podelei ++++
Fără uzură +++
Temperaturi ridicate / scăzute +++
Rezistență la substanțe chimice ++
Cauciuc plin – complet elastic
Elasticitate ridicată. Capacitate portantă ridicată, rezistență foarte scăzută la pornire. Confort mare la rulare. Rezistență ridicată la uzură. Rezistență la temperaturi între –30 °C și +60 °C.
Capacitate portantă ++++
Rezistență de rulare la pornire +++
Protejare a podelei ++++
Fără uzură ++++
Temperaturi ridicate / scăzute +++
Rezistență la substanțe chimice ++
Cauciuc termoplastic
Nu deteriorează pardoselile, nu lasă urme, rulare silențioasă, rezistență la temperaturi între –10 °C și +70 °C.
Capacitate portantă ++
Rezistență de rulare la pornire +++
Protejare a podelei +++
Fără uzură ++
Temperaturi ridicate / scăzute ++
Rezistență la substanțe chimice ++
Poliuretan
Rezistență ridicată, rulare silențioasă. Rezistent la abraziune și la tăieturi, rezistent împotriva uleiului și grăsimii, precum și împotriva multor acizi și substanțe alcaline. Rezistență la temperaturi între –15 °C și +80 °C.
Capacitate portantă ++++
Rezistență de rulare la pornire +++
Protejare a podelei ++
Fără uzură ++++
Temperaturi ridicate / scăzute ++
Rezistență la substanțe chimice +++
Poliamidă
Rulare ușoară, incasabilă, rezistentă în mare măsură împotriva acizilor și substanțelor alcaline. Nu necesită întreținere. Rezistență ridicată la abraziune. Rezistență la temperaturi între –20 °C și +80 °C.
Capacitate portantă +++
Rezistență de rulare la pornire ++++
Protejare a podelei ++
Fără uzură +++++
Temperaturi ridicate / scăzute +++
Rezistență la substanțe chimice ++++
Fontă
Capacitate portantă ridicată. Rezistentă la abraziune. Rezistentă la șocuri și la ulei. Nu necesită întreținere. Rezistență la temperaturi între –15 °C și +350 °C, folosind rulmenți corespunzători și grăsime specială în rulmentul de alunecare.
Capacitate portantă +++++
Rezistență de rulare la pornire ++++
Protejare a podelei +
Fără uzură +++++
Temperaturi ridicate / scăzute +++++
Rezistență la substanțe chimice ++++
Anvelope pneumatice
Rezistență scăzută la pornire pe suprafețe deteriorate. Foarte bună amortizare a șocurilor. Protejează podeaua. Verificați presiunea aerului o dată pe săptămână.
Capacitate portantă +
Rezistență de rulare la pornire ++++
Protejare a podelei +++++
Fără uzură ++
Temperaturi ridicate / scăzute ++
Rezistență la substanțe chimice ++
Anvelope din poliuretan rezistente la perforare
Rezistență scăzută la pornire pe suprafețe deteriorate. Bună amortizare a șocurilor. Protejează podeaua.
Alternativă la anvelopele pneumatice.
Capacitate portantă +
Rezistență de rulare la pornire ++++
Protejare a podelei +++++
Fără uzură ++
Temperaturi ridicate / scăzute ++
Rezistență la substanțe chimice ++