Înapoi
Ghid de produse pentru birou

Vizualizare în depozit și în zona de producție: mai multă eficiență cu Kanban

În punctul de utilizare se cunoaște cel mai bine ce este necesar pentru producție: aceasta este ideea de bază a Kanban. Sistemul japonez de gestionare a producției s-a impus în multe unități de moderne și a devenit o componentă a unui management Agile modern. Pentru ca dumneavoastră să puteți profita de costuri în scădere, de mai multă eficiență și un flux optim de materiale, aveți nevoie de claritate, comunicare limpede și de vizualizare adecvată.

Lucrul cu tehnica Kanban wt$

Principiul Pull în japoneză: Kanban în companie

În forma sa de bază pentru fabricare și producție, Kanban inversează structurile clasice prevăzute pentru aprovizionare și pentru fluxul de materiale. Dacă, în general, articolele necesare sunt comandate de un organism central de planificare și alocate locurilor de procesare respective, prin aplicarea Kanban, aceste procese sunt declanșate la locul de utilizare – în funcție de necesități și la momentul potrivit.

Acest principiu Pull îmbină cele mai importante puncte nodale din companie – achiziții, logistică, depozit, producție – în cazul ideal, atât de armonios, încât suprafața de depozitare necesară și costurile de achiziție scad, în timp ce fluxurile sunt optimizate și întregul proces devine mai transparent, mai flexibil și mai fiabil.

În prezent, avantajele acestei metode sunt transferate și în alte departamente din companii, precum cel de marketing, sau în procesele legate de resurse umane. În acest sens, factorii Kanban se suprapun în multe privințe cu alte metode, precum Scrum, care se încadrează toate sub termenul de management: Agile. Accentul se pune întotdeauna pe următoarele aspecte:

  • Fluxul de lucru devine clar cu ajutorul vizualizărilor și astfel este mai ușor de gestionat
  • Fluxul de lucru este împărțit în subunități, respectiv sarcini, devenind astfel mai clar
  • Fluxul de lucru nu se modifică imediat, ci poate fi optimizat pe parcursul evoluției procesului


Principiul Pull se aplică și în sensul mai larg al Kanban: un angajat poate executa simultan doar un anumit număr de sarcini. Abia când angajatul dispune din nou de capacități, serviciul superior poate relua furnizarea. Foarte important: postul executiv preia personal noile sarcini de la predecesor – acestea nu sunt pur și simplu transmise mai departe.

Acest lucru permite evitarea blocajelor și identificarea clară a nevoilor sau a problemelor. Având în vedere aceste aspecte, Kanban promite un succes și mai mare în ceea ce privește fabricarea și producția:

  • Depozitele intermediare mai mici, în locurile de utilizare a respectivelor articole, scurtează drumurile și cresc transparența
  • Colectarea și furnizarea asincronă a produselor optimizează reacțiile la fluctuații de performanță
  • Comanda în funcție de necesități permite o adaptare flexibilă la modificările din zona de producție
  • Lipsa rezervelor, comenzile plasate în timp util și comunicarea clară sunt decisive
  • Mijloacele de vizualizare cât mai simple evidențiază nevoile reale

Pe scurt: Kanban trăiește prin reprezentare

Importanța vizualizării și comunicării este înrădăcinată încă din numele sistemului. În limba japoneză, Kanban înseamnă „panou (de comandă)” și reprezintă suportul central de informații, care însoțește și declanșează fluxul unui bun. Astăzi, acest panou este de cele mai multe ori foarte tehnologizat și digitalizat, însă nu s-a schimbat aproape nimic în ceea ce privește structura sa, încă de când a fost introdus la Toyota, în anul 1947.

Pe lângă fișele Kanban, panourile Kanban joacă un rol esențial. Ele reprezintă panoul central cu informații despre fluxul de lucru și în principiu, sunt structurate în mod simplu:

  • Trei coloane: sarcini (To-Do), în lucru (Doing), rezolvat (Done)
  • Fiecare sarcină individuală se situează, ca un tichet, în coloana respectivă și se deplasează în funcție de stadiu


Această structură de bază poate fi rafinată cu ușurință, însă respectă întotdeauna același principiu. Folosind culori diferite pentru tichete sau împărțind coloana centrală în mai multe categorii, panoul Kanban poate deveni un instrument puternic de management:

  • Evidențiază imediat stadiul curent al fluxului de lucru
  • Ilustrează blocaje, responsabilități și/sau capacități
  • Înlocuiește ședințele lungi și explicațiile complicate
  • Devine tot mai semnificativ pe măsură ce experiența angajaților cu Kanban crește
  • Datorită descrierilor clare ale sarcinilor, angajații le pot începe/finaliza în moduri mai autonome


Este importantă menținerea unei anumite discipline atunci când se folosesc principiile Kanban și tabla de planificare, iar procesele sau proiectele nu trebuie să devină prea complexe. În ceea ce privește fabricarea și producția, poate fi utilă crearea de panouri Kanban pentru fiecare complex de fabricație individual, precum și amplasarea lor în locurile optime. Desigur, aceste panouri Kanban trebuie să creeze inclusiv un context pentru feedback, care să permită optimizarea continuă a proceselor.

Lucrul cu tehnica Kanban wt$

Instrumente online vs. panou Kanban: care metodă de vizualizare este mai bună?

Multe instrumente online de succes pentru managementul proiectelor se bazează pe principiile Kanban și au mutat panoul whiteboard în rețea. Însă, acest lucru nu diminuează importanța versiunii analogice – dimpotrivă. Panourile whiteboard, respectiv panourile Kanban, reprezintă o alegere mult mai utilă în multe cazuri. Comparația între cele două metode evidențiază acest lucru:

Panou Kanban analogic

  • pentru echipe care lucrează la fața locului
  • vizibil oricând, întotdeauna la vedere
  • modificările pot fi identificate rapid
  • spațiul disponibil limitează nivelul de detaliere
  • grad ridicat de formalizare & conținut simbolic
  • panou pur informativ
  • subiect direct de discuție în cadrul ședințelor
  • imagine instantanee
  • administrare mai simplă a panoului

Panou Kanban virtual

  • pentru echipe virtuale, descentralizate
  • vizibil doar online
  • notificările prin e-mail dispar repede
  • împărțire potențial infinită a panoului
  • fiecare tichet poate conține multe informații
  • instrument de lucru datorită link-urilor/referințelor etc.
  • necesită tehnologie pentru prezentare
  • modificările pot fi urmărite cu ajutorul jurnalelor
  • administrarea panoului trebuie stabilită

Având în vedere aceste premise, panoul Kanban analogic își demonstrează punctele forte în cadrul unei unități de producție sau al unui departament și îmbină în mod direct reprezentarea grafică a proceselor cu implementarea „reală”, la fața locului, a sarcinilor. Mai mult decât atât, spațiul limitat reprezintă ocazia optimă pentru a analiza sarcinile și responsabilitățile mai riguros din punct de vedere al eficienței.

La fel ca în cazul Scrum, Kanban funcționează cel mai bine cu ședințe zilnice scurte, pe care le puteți desfășura, în mod ideal, stând în picioare în fața panoului. Întrebările centrale (cine ce face, ce este în așteptare, ce blocaje există) pot primi răspunsuri foarte rapid, iar modificările pe panou reprezintă o sarcină comună, implementată rapid și realizată de toți participanții la ședință.

În schimb, panoul virtual este instrumentul perfect pentru activități și procese implementate virtual – de exemplu, atunci când se creează designul unei noi identități corporative sau pentru administrarea tuturor activităților online. Însă, în acest caz este nevoie de o perioadă de adaptare și de instruirea utilizatorilor. Odată ce procesul este stabilit și funcționează, scade considerabil complexitatea solicitărilor telefonice sau prin e-mail. Mai mult decât atât, instrumentul online reprezintă o arhivă de procese, care poate fi utilizată pentru evaluări și alte activități Agile.

Deși acest lucru nu este posibil în mod direct folosind un panou Kanban fizic, dezvoltările tehnice pentru prezentare și moderare rezolvă problema. Cu ajutorul kit-ului Capture APP se pot digitaliza imaginile de pe panourile whiteboard analogice, care pot fi ulterior prelucrate virtual, conform unor standarde specifice.

În cele din urmă, panourile Kanban și alte accesorii pentru vizualizare reprezintă doar un sprijin. În centrul tuturor activităților dintr-o companie agilă se află comunicarea colaborarea potrivită între angajați. Iar dumneavoastră le puteți susține cu ajutorul echipamentelor potrivite. Personalul nostru vă poate asista personal cu plăcere la alegerea acestor produse.

Categoriile noastre de top din acest ghid