Ghid privind alegerea și sistem de găsire a produselor pentru rampe de urcare și șine de încărcare
Rampele de urcare și șinele de încărcare fac parte din grupul de produse care sunt considerate ca fiind firești, însă care sunt apreciate la adevărata lor valoare, de obicei, abia atunci când lipsesc – adică, de exemplu, atunci când vrem să încărcăm un autovehicul de transport cu articole grele sau când o persoană în scaun rulant dorește să treacă peste un podest. Sunt motive întemeiate pentru a acorda ceva mai multă atenție acestor „biruitori ai diferențelor de nivel”, care sunt atât de importanți, de fapt!
Posibilități de utilizare
Ce posibilități de utilizare există pentru rampe de urcare, rampe pentru scaune cu rotile și șine de încărcare?
După cum am menționat încă de la început, rampele pentru praguri, rampele de încărcare etc., cu diferitele lor caracteristici, sunt utilizate în multe situații diferite, în viața profesională sau privată. În general, se pot clasifica în funcție de …
- … tipul de înălțime care trebuie depășită (de exemplu cabluri, trepte, borduri, diferențe de nivel între podea și autovehicul etc.)
- … ceea ce sau cine trebuie să depășească diferența de nivel, ținând seama că gama variază enorm, de la transportul de persoane până la transportul de bunuri (de la scaun rulant până la autovehicule de transport și utilaje industriale grele) …
- … scopul general de utilizare. Atât în domeniul industrial cât și artizanal, pentru lize, echipamente de transport, stivuitoare sau motociclete sau în sectorul horticol sau peisagistic, pentru roabă, mașină de tuns iarba sau excavator. Adesea chiar și pentru accesul confortabil al utilizatorilor de scaune rulante în autoturismele adecvate.
Important: rampele de urcare au un rol important și în ceea ce lipsa barierelor, atunci când vine vorba despre a face ca zonele publice și private să fie ușor accesibile pentru persoane în scaune rulante și oameni cu dizabilități.
Selecție
Când este adecvată o rampă și când este utilă o șină?
Șină sau rampă, aceasta este întrebarea! Iar răspunsul nu trebuie să fie deloc general, fiindcă există numeroase posibilități de utilizare pentru ambele variante, iar în multe cazuri, ambele soluții sunt potențial adecvate. De aceea, în cele din urmă, contează detaliile:
- Șinele de urcare, șinele de încărcare și altele similare se vând, de cele mai multe ori, în pachete a câte două și se amplasează cu o distanță corespunzătoare între ele. În ceea ce privește dimensiunile, acestea sunt relativ compacte și dispun de o greutate proprie redusă, astfel încât să poată fi depozitate cu ușurință, de obicei.
- În cazul rampelor de încărcare, este important, în primul rând, să vă gândiți în prealabil, dacă doriți o soluție mobilă sau staționară. Rampele mobile sunt transportate și instalate adesea de utilizator. De aceea, ele trebuie să fie relativ ușoare, ceea ce le limitează mărimea și capacitatea portantă, în timp ce rampele de urcare sau modelele încorporate sunt utile pentru uz frecvent, de exemplu ca rampă pentru pragul ușii sau ca rampă pentru scaun cu rotile, fixată permanent într-un autovehicul, fiind mai ușor de manipulat. Prin urmare, aspectele pro și contra trebuie întotdeauna cântărite bine înainte, iar scopul de utilizare ulterior trebuie preconizat cu cât mai multă precizie.
Care este cel mai bun mod de a găsi rampa sau șina potrivită?
Atunci când decidem ce modele să includem sau nu în gama noastră, ne asigurăm întotdeauna să selectăm produse care se potrivesc pentru un număr cât mai mare de clienți și care, implicit, sunt adevărate „accesorii multifuncționale”.
Filtrați oferta noastră de rampe și șine în funcție de criterii comune, precum lățime, lungime, material, greutate proprie, capacitate portantă, diferența de înălțime care trebuie acoperită și bineînțeles, preț. Noi vă ghidăm spre produsul adecvat. Mai mult decât atât, cu ajutorul filtrelor „caracteristici”, „echipare” și „suprafață” puteți alege rampe de urcare cu anumite funcții suplimentare.
La ce trebuie să fim atenți în ceea ce privește capacitatea portantă?
O veste bună: practic, nu trebuie să fiți atenți la prea multe lucruri. Există o singură greșeală pe care categoric nu ar trebui să o faceți, și anume să nu folosiți ca bază greutatea netă în loc de cea brută. În mod concret, acest lucru înseamnă că nu ar trebui să luați în calcul doar greutatea echipamentului sau utilajului care trebuie încărcat, ci inclusiv, suplimentar, de exemplu greutatea persoanelor care folosesc simultan rampa, greutatea combustibilului etc.
În ceea ce privește șinele, ar trebui să verificați întotdeauna dacă sarcina maximă specificată se referă la o singură șină sau la o pereche. Iar al treilea și ultimul sfat pe care vi-l oferim, este: mai bine prea mult decât prea puțin. Apropo, aceasta nu este cea mai rea abordare nici din motive de siguranță, fiindcă, în cele din urmă, supraîncărcarea reprezintă una dintre cele mai frecvente cauze ale accidentelor, atunci când se utilizează rampe pentru scaune cu rotile, șine de încărcare și altele asemenea.
Cum găsesc lățimea potrivită a rampei?
Această întrebare implică puține surprize, deoarece, în mod evident, lățimea unei rampe de urcare ar trebui să depindă de autovehiculul pentru care aceasta a fost proiectată. În mod corespunzător, în cazul șinelor de încărcare, este relevantă lățimea anvelopelor autovehiculului. Atunci când există uși la capătul rampei, acordați întotdeauna atenție distanței între stâlpii ușii, adâncimii cadrului ușii și după caz, adâncimea nișei.
În general: fiți generoși și în ceea ce privește lățimea rampei, iar dacă aveți îndoieli, alegeți mai degrabă un model mai mare. Într-o anumită măsură aveți chiar o obligație în acest sens, fiindcă în Germania, reglementările asociației instituțiilor de asigurare obligatorie împotriva accidentelor impun, printre altele, anumite dimensiuni, care trebuie neapărat luate în calcul, ca „tampon”. În acest sens, se face distincția între echipamente de transport acționate manual și cu motor:
- În cazul echipamentelor de transport acționate manual, al căror ecartament depășește 0,75 m, lățimea rampei trebuie să fie cu 0,5 m mai mare decât ecartamentul.
- În cazul echipamentelor de transport acționate cu motor, al căror ecartament depășește 0,55 m, lățimea rampei trebuie să fie cu 0,7 m mai mare decât ecartamentul.
Vă rugăm să rețineți că aceste reguli se pot modifica oricând. De aceea, asigurați-vă că aveți întotdeauna o imagine bună de ansamblu asupra legislației în vigoare – sau pur și simplu contactați-ne și cereți-ne sfatul. Vă ajutăm oricând cu plăcere!
Prevenirea riscurilor
Care sunt cele mai frecvente cauze ale accidentelor atunci când utilizez rampe și cum pot minimiza riscurile?
Desigur, nu pot fi evitate întotdeauna toate accidentele produse atunci când se folosesc rampe de urcare, rampe pentru scaune cu rotile, șine de încărcare și altele asemenea. Dar cele mai multe din ele, da! Fiindcă, prea des, motivul este utilizarea necorespunzătoare din cauza supraîncărcării rampelor, a asigurării lor inadecvate etc. În mod specific, următoarele puncte reprezintă cele mai frecvente motive de accidentare:
- Capacitatea portantă a rampei este depășită, ceea ce face ca materialul să cedeze.
- Autovehiculul care urmează a fi încărcat se deplasează sau rampa se răstoarnă sau mijlocul de transport alunecă de pe rampă.
- Persoanele alunecă, se împiedică sau cad de pe rampă, ori își prind membrele între autovehicul și încărcătură.
Cum pot fi evitate aceste potențiale accidente? Ei bine, în ceea ce privește primul punct – depășirea capacității portante – doar matematica și precauția pot fi de ajutor. Celelalte două pericole pot fi prevenite eficient prin intermediul unor elemente de siguranță, precum canale de rulare, șuruburi de fixare, limitatoare laterale și straturi de acoperire antiderapante.
Factorul „pantă”
De ce sunt panta și lungimea cei mai importanți factori atunci când cumpărați rampe?
Dacă ați ajuns până aici, înseamnă că ați făcut totul corect, pentru că ați atins cel mai important capitol referitor la rampele de urcare. Fiindcă, indiferent dacă este o rampă la bordură sau o rampă pentru mentenanță, un pod de încărcare sau un pod de traversare, nu există niciun alt subiect despre care să existe atât de multe informații, parțial și atât de contradictorii, ca despre lungimea și panta adecvată. De aceea, mai jos sunt cele mai importante date pentru dumneavoastră:
Panta și lungimea rampei sunt direct interdependente.
Deoarece, cu cât mai scurtă este rampa, cu atât mai abruptă este panta, respectiv cu atât mai mare este înclinația. Și cu cât mai lungă este rampa, cu atât mai lină este panta și mai mică înclinația.
Înălțimea de încărcare este decisivă.
Înălțimea de încărcare reprezintă diferența de înălțime pe verticală, între podea și punctul în care se sprijină rampa. Sau pe scurt: cea care trebuie acoperită!
Scopuri de utilizare diferite? Pante diferite!
Ratele maxime de urcare sunt prevăzute în mod legal în anumite cazuri, iar în alte domenii de utilizare se aplică doar recomandări și valori orientative. Criteriile generale, care determină panta corectă sunt, de exemplu, utilizarea în spații publice sau private, capacitatea portantă a rampei sau a șinei, spațiul disponibil etc.
Dacă aveți îndoieli, mai bine alegeți ceva mai plat.
Valorile maxime recomandate în materie de pante ale rampelor trebuie tratate ca atare și nu trebuie depășite în niciun caz. Dimpotrivă: încercați mai degrabă să le mențineți cât mai scăzute. Deoarece, cu cât mai plată este rampa, cu atât mai mic este efortul necesar pentru a o parcurge.
Cum calculez lungimea necesară a rampei de urcare, atunci când cunosc panta maximă admisă, respectiv dorită?
Foarte simplu:
(înălțimea de încărcare în cm / înclinația pantei) * 100 = lungimea în cm
Aici este un exemplu pentru o înălțime de încărcare de 1,2 m și o înclinație a pantei de 20 %:
(120 cm / 20) * 100 = 600 cm
---> Așadar, în acest caz, rampa trebuie să aibă o lungime minimă de șase metri.
În acest sens, este important să nu includeți doar lungimea rampei, ci și spațiul dinaintea și după rampă. Calculați astfel încât să vă rămână și aici suficient spațiu pentru a asigura manevre în siguranță.
Care sunt înclinațiile maxime ale pantelor valabile pentru diferite activități?
Indiferent dacă este vorba despre deplasarea persoanelor sau transportul de mărfuri: panta maximă pentru rampele de urcare și șinele de încărcare nu trebuie să depășească 30 % (corespunde unui raport de cca. 1:3,33), conform asociațiilor profesionale; această valoare corespunde unui unghi de cca. 17 grade. Trebuie avut în vedere faptul că, în cazul pantelor între 12,5 % și 30 % se aplică cerințe speciale în ceea ce privește rezistența la alunecare.
Referitor la rampe pentru scaune cu rotile sau rampe destinate persoanelor cu dizabilități, sunt valabile cerințe detaliate cu privire la înclinație. Ca valoare de referință, aceasta nu trebuie să depășească 6 %, iar în funcție de cadrul de utilizare (motor electric sau altele similare) sunt permise inclusiv alte înclinații ale pantelor.
Legi și reglementări
Care sunt prevederile legale generale pentru utilizarea rampelor de urcare și a șinelor de încărcare?
Manipularea rampelor de urcare și a altora similare este definită în Regulamentul DGUV „108-006 – Poduri de încărcare și rampe mobile” (anterior: BGR 233). Aspectele principale sunt, de exemplu, lățimea, panta, siguranța de acces, precum și marcarea corectă a rampelor și a șinelor. Aceasta din urmă include informații cu privire la producător sau furnizor, precum și despre tip, anul construcției și capacitate portantă.
Pentru utilizarea unei rampe în spațiul public, de exemplu ca rampă pentru scaune cu rotile, în Germania se aplică, printre altele, standardul DIN 18040 (Standardul pentru construcții fără bariere) și reglementările suplimentare valabile în construcții la nivelul fiecărui land. Așadar, asigurați-vă întotdeauna că știți care sunt normele legale – și respectați-le!
Ce reglementări există în cazul rampelor de urcare adecvate pentru persoane cu dizabilități?
În vederea utilizării rampelor pentru scaune cu rotile, în primul rând trebuie făcută diferența între domeniul public și cel privat, fiindcă în spațiile publice se aplică reguli și valori de referință diferite cu privire la pantă.
Pentru început, iată un rezumat al principalelor puncte privind lipsa barierelor în spații publice, locuințe de închiriat etc., cu ajutorul rampelor de urcare:
- Panta rampei pentru scaune cu rotile trebuie să fie de maximum 6 %.
- Nu este permisă o înclinație transversală a rampei.
- Lățimea de acces utilă trebuie să fie de cel puțin 120 cm.
- Trebuie să existe margini pe ambele părți ale rampei, respectiv protecții laterale pentru roți, cu o înălțime de cel puțin 10 cm, dacă rampa nu este delimitată lateral de un perete.
- Trebuie să fie, de asemenea, disponibile, mâini curente pe ambele laturi, cu o înălțime de 85 – 90 cm și cu un diametru de 3 – 4,5 cm.
- Lungimea maximă a unei rampe nu trebuie să depășească șase metri. Dacă rampa trebuie să fie mai lungă, între cele două segmente trebuie să existe o platformă intermediară, respectiv de odihnă, cu o lungime de 150 cm.
- Înainte și după rampa pentru scaune cu rotile trebuie să existe o zonă de manevră, respectiv un spațiu de deplasare, iar dimensiunea prevăzută este de 150 x 150 cm.
- La capătul rampei nu trebuie să fie amplasată o scară care coboară.
- În exterior, rampele pentru scaune cu rotile trebuie să fie prevăzute cu o scurgere pentru apă; toate suprafețele trebuie să fie antiderapante.
În plus, iată câteva recomandări pentru utilizarea rampelor pentru scaune cu rotile în spații private, în special în ceea ce privește panta:
Deoarece o pantă maximă de 6 % presupune, de regulă, o rampă cu lungime foarte mare, rampele pentru scaune cu rotile din spațiile private pot fi și mai abrupte, în anumite condiții. Următoarele valori de referință pentru panta rampei reprezintă doar recomandări și valori empirice fără temei legal:
- 6 % pentru scaune cu rotile manuale
- 6 – 10 % pentru scaune cu rotile manuale folosite de persoane puternice
- 12 – 20 % dacă scaunul cu rotile este împins de o persoană
- 20 % pentru scaune cu rotile cu motor electric
Așadar, pentru o pantă corectă trebuie avute întotdeauna în vedere forța și dexteritatea utilizatorului scaunului cu rotile, respectiv a persoanei care îl împinge, precum și tipul de scaun rulant.
Totodată, este important ca potențialul pericol de răsturnare a utilizatorului scaunului cu rotile să fie redus la minimum. Acesta depinde de centrul de greutate; factori precum constituția persoanei din scaun și modul în care este utilizată rampa (adică, de exemplu, în jos pe roțile din spate) îl influențează. De aceea, se aplică și acest caz principiul: dacă aveți îndoieli, este mai bine să alegeți o rampă mai lungă. Acest lucru nu crește doar confortul tuturor utilizatorilor, ci inclusiv siguranța.
Echipare
Ce variante de echipare și funcții suplimentare există pentru rampe de urcare și șine de încărcare?
Cu margine de protecție sau mâner sau fără, pliabilă sau rabatabilă, mobilă sau staționară, reglabilă pe înălțime sau nu … v-ați familiarizat deja cu mulți factori care joacă un rol în achiziția unei rampe. Un aspect pe care dorim să vi-l prezentăm acum mai detaliat, este suprafața. Aici, puteți alege între un model plin sau deschis, versiunea deschisă fiind foarte adecvată pentru utilizarea în aer liber, pentru că permite devierea murdăriei, apei și altora similare. În mod specific, de cele mai multe ori puteți alege din următoarele opțiuni de suprafețe:
- Suprafață tip grilaj
- Suprafață cu perforații
- Suprafață frezată
- Suprafață cu strat antiderapant respectiv protecție împotriva alunecării
Cui mă pot adresa dacă am întrebări?
Ce întrebare. Nouă, desigur! În cele din urmă, atunci când vine vorba despre rampe de urcare și șine de încărcare, fiecare caz este unul particular, ceea ce presupune găsirea produsului perfect pentru cerințele și cadrul individual de utilizare. Așadar, nu ezitați: sunați-ne la numărul 0250 702 160, scrieți-ne un e-mail pe adresa service@kaiserkraft.ro sau folosiți formularul de contact pentru a lua legătura cu noi. Vă așteptăm cu interes!