Planificarea și efectuarea eficientă a inventarului
Imediat ce se termină vacanța de vară, în multe magazine încep deja să apară decorațiunile pentru Crăciun. Rar au oamenii chef de turtă dulce și oameni de zăpadă de ciocolată în acest moment. Și cu toate astea, este uimitor cât de repede se apropie sfârșitul anului. Oare apariția aparent prematură a decorațiunilor de Crăciun este mai degrabă exemplul perfect de planificare excelentă?
Cât de bine este pregătită întreprinderea dumneavoastră pentru provocările care se repetă anual? Sarcinile care se adună mereu la sfârșit de an, cum ar fi inventarul, n-ar trebui să fie o surpriză pentru întreprinderi. Totuși, în majoritatea întreprinderilor, perioada de dinaintea sfârșitului de an este caracterizată de stres și presiunea timpului. De ce să nu vă pregătiți din timp anul acesta pentru inventarul regulat?
În acest articol, aflați tot ce trebuie să știți pentru planificarea eficientă și efectuarea fără probleme a inventarului. În primul rând, vom clarifica câteva aspecte ce țin de subiectul inventarului.
De ce să facem inventarul?
De ce este important să facem inventarul?
Inventarul regulat în întreprinderea dumneavoastră vă ajută să determinați „stocul real” actual. În timpul inventarierii se înregistrează toate bunurile materiale (inventar fizic), activele circulante imateriale și datoriile (inventarul contabil), precum și bunurile din activele fixe mobile, adică vehicule, mașini și echipamente operaționale (inventarul activelor).
Cel puțin o dată pe an, la o dată fixă, faceți inventarul pentru a vă asigura că înregistrarea continuă a intrărilor și ieșirilor din sistemul dumneavoastră de gestiune a mărfurilor, precum și contabilitatea din întreprinderea dumneavoastră sunt corect efectuate.
Pe scurt, inventarul efectuat regulat în întreprinderea dumneavoastră:
- Reprezintă baza pentru situațiile financiare anuale
- Identifică posibile pierderi cauzate de furt sau contracții
- Corectează erorile din sistemul de contabilitate sau din sistemul de gestiune a mărfurilor
- Oferă o imagine de ansamblu asupra bunurilor (în privința valorii și cantității) care se află în prezent în depozitul sau în biroul dumneavoastră
Inventarul anual servește, de asemenea, ca modalitate de control pentru Administrația Fiscală. Și pentru întreprinderea dumneavoastră, inventarul este un mijloc important de verificare a contabilității interne și de comparare a stocului nominal cu cel real.
Sunt obligat să fac inventarul în întreprinderea mea?
Administrația Fiscală prescrie un inventar pentru întreprinderea dumneavoastră dacă aceasta trebuie să întocmească un bilanț. Cu toate acestea, chiar și pentru întreprinderile mai mici, care nu sunt obligate să întocmească un bilanț, inventarul voluntar este util pentru verificarea situației financiare reale.
Sfatul experților: În cadrul inventarului, concentrați-vă nu doar pe mărfurile din depozit. Și mărfurile de tip C, adică articolele care nu creează direct valoare în întreprinderea dumneavoastră, ar trebui înregistrate. Aici intră, de exemplu, articole de birotică și agenți de curățenie.
Inventarul trebuie neapărat făcut în ultima zi din an?
În principiu, inventarul este necesar în momente diferite: punctual, la înființarea întreprinderii și în cazul schimbării conducerii, precum și regulat, la sfârșitul fiecărui exercițiu financiar.
Pentru majoritatea întreprinderilor, exercițiul financiar se suprapune cu anul calendaristic; de aceea, data limită pentru inventarul anual cade deseori în data de 31 decembrie. De regulă, este imposibil ca inventarul să se efectueze într-o singură zi. Prin urmare, diferitele tipuri de inventar permit efectuarea unui inventar înainte sau după închiderea exercițiului financiar (a se vedea tipuri de inventar).
Tipuri de inventar
Există diferite tipuri de inventar pe care le puteți folosi. Cu toate acestea, asigurați-vă că știți ce tip de inventar este potrivit pentru întreprinderea dumneavoastră. În cazul tipurilor de inventar cu termen amânat, asigurați-vă că sistemul de gestiune a mărfurilor este înregistrat exact. Inventarul permanent nu poate fi folosit pentru înregistrarea mărfurilor perisabile.
Inventar cu dată limită
Inventarul cu dată limită este cel mai des întâlnit tip de inventar. Este vorba de un inventar complet, care se efectuează la data limită a bilanțului.
Este permisă amânarea inventarului cu maximum zece zile înainte sau după data limită a exercițiului financiar. În acest caz, orice modificare a cantității și a valorii bunurilor în decursul acestor zile trebuie recalculată sau actualizată la stocul real la data limită a bilanțului, pe baza documentelor.
Atenție: Nu este vorba de inventariere prin sondaj, în cadrul căreia inventarul se face prin eșantioane reprezentative. Acest tip de inventar trebuie să fie solicitat în mod oficial de către Administrația Financiară și este aprobat doar pentru întreprinderi foarte mari, în anumite condiții.
Inventarul permanent
În cazul inventarului permanent, înregistrați stocul pentru diferite grupe de mărfuri în zile diferite, de-a lungul anului. O dată pe an, la o dată limită stabilită a bilanțului, se efectuează un inventar fizic al tuturor grupelor de mărfuri, pentru a compara stocul nominal cu stocul real. Pentru a economisi resurse și timp, puteți alege o zi în care nivelul stocurilor din depozit este scăzut.
Inventar reprogramat
Acesta este un tip de inventar decalat în timp. În cazul inventarului reprogramat, inventarul poate fi efectuat fie cu trei luni înainte, fie la două luni după data limită a bilanțului. Cu toate acestea, stocul real la data închiderii exercițiului fiscal rămâne decisiv. Acesta trebuie actualizat sau recalculat din punct de vedere valoric.
Inventarul reprogramat oferă un grad mai mare de flexibilitate, însă implică deseori unele capcane, deoarece orice modificare a stocului trebuie înregistrată cu exactitate, pentru actualizarea sau recalcularea corectă pe parcursul lunilor.
Atenție: Acest tip de inventar trebuie să fie solicitat în prealabil de către Administrația Fiscală.
Sfaturile experților
Iată cum se planifică și se efectuează inventarul
Mai jos veți citi câteva sfaturi practice pentru planificarea și efectuarea optimă a următorului dumneavoastră inventar:
1. Alegeți momentul de timp potrivit
Pentru a face inventarul în birouri, cel mai bine este să alegeți o zi în care activitatea stagnează.
Același principiu se aplică și pentru inventarierea în depozite. Aici trebuie să mai aveți un lucru în vedere: pentru inventarul fizic, este bine să alegeți un moment în care stocul este redus.
Tipurile de inventar temporizat vă oferă inițial o oarecare flexibilitate. Nu uitați totuși să rezervați niște timp pentru a calcula inventarul la data limită a bilanțului. Cu cât există mai multe zile între ziua inventarului și data limită a bilanțului, cu atât efortul depus va fi mai mare.
2. Acordați-vă timp suficient
În funcție de mărimea întreprinderii dumneavoastră, inventarul poate dura câteva ore, o zi sau chiar mai multe zile. Dacă aveți îndoieli că terminați la timp, rezervați-vă mai mult timp, pentru a evita să faceți greșeli sub presiunea timpului.
Multe întreprinderi fac inventarul chiar în afara programului normal de lucru, pentru a se putea concentra total asupra inventarului.
3. Împărțiți sarcini angajaților în mod optim
Gândiți-vă dacă inventarul poate fi făcut cu proprii angajați sau dacă este nevoie să angajați asistenți pentru inventar.
Chiar dacă ajutoarele suplimentare trebuie plătite, cheltuiala merită până la urmă. Asistenții de inventar experimentați finalizează de obicei inventarul rapid și fiabil, în timp ce proprii angajați nu sunt împiedicați să își desfășoare sarcinile de lucru.
De asemenea, persoanele din exterior au o imagine obiectivă asupra situației din întreprinderea dumneavoastră, motiv pentru care observă mai ușor discrepanțele. În cazul în care efectuați inventarul împreună cu proprii angajați, plasați angajații într-un alt departament decât cel în care își desfășoară zilnic activitatea.
În timpul inventarului, angajații ar trebui să lucreze în pereche. Un angajat scrie și celălalt ia notițe. În acest fel, scădeți riscul să existe erori, iar inventarul se face mai repede.
4. Stabiliți reguli pentru inventar
În cazul în care decideți să angajați personal specializat pentru inventar, acesta cunoaște de obicei procedura obișnuită. În orice caz, angajaților dumneavoastră trebuie să le reamintiți regulile înainte de inventariere.
Atunci când se înregistrează articole, se recomandă să se procedeze de la stânga la dreapta și de sus în jos. În cazul în care o echipă a finalizat un domeniu, acesta ar trebui marcat corespunzător pentru a evita dublurile. Listele de inventar trebuie completate lizibil și cu litere de tipar. Dacă este necesar, stabiliți reguli pentru scrierea numerelor, astfel încât să nu apară confuzii mai târziu.
Listă de verificare
Planificarea optimă a inventarului
Mai este încă mult timp până la ziua limită a bilanțului? Nu trebuie totuși să subestimați avantajele unei bune planificări. Următoarea listă de verificare vă ajută să vă planificați eficient următorul inventar.
1. Cu câteva luni înainte de inventar
- Stabiliți data inventarului
- Stabiliți perioada de timp pentru inventar
- Angajați asistenți pentru inventar, dacă este cazul
2. Cu câteva zile înainte de inventar
- Comunicați angajaților regulile și planul pentru efectuarea inventarului, apoi transmiteți-le și în scris
- Pregătirea spațiilor: strângeți și curățați pentru a vă ușura munca
- Împărțiți întreprinderea în domenii de inventariere cu același volum de muncă și marcați-le cu culori
- Numiți responsabilii pentru inventar și stabiliți un punct de contact central (coordonarea procesului, întrebări, predarea listelor de inventar)
- Împărțiți angajații în perechi
- Atribuiți unul sau mai multe domenii de activitate fiecărei echipe
- Furnizați suficiente materiale de lucru: carnete de notițe, materiale de scris etc.
3. În ziua inventarului
- Instruiți personalul
- Asigurați-vă că inventarul este făcut în mod corect de către angajați
- Verificați toate listele de inventar predate (lizibilitate, completate cu pixul, data și semnătura angajatului respectiv)
- Faceți turul și verificați toate domeniile de inventar
4. După inventar
- Transferați diferențele de inventar în conturile corecte
- Predați documentele Administrației Fiscale (păstrați documentele timp de zece ani)
Mai aveți întrebări?
Urmând acest plan, nimic nu stă în calea unui inventar bine organizat în acest an. Pentru întrebări vă stăm la dispoziție, gratuit.