Cerințe pentru postul de lucru

Aerul ca factor de sănătate.

2021/01/22

Faceți parte, mai degrabă, dintre cei care degeră în birou și care iarna dau căldura puțin mai tare, în secret? Sau sunteți dintre aceia, care stau cu mâneci scurte la ședință, chiar și la temperaturi negative? Percepția oamenilor despre cât de frig sau de cald este într-o încăpere, este foarte diferită.

Amenajarea unui mediu de lucru sănătos, în care toți angajații pot lucra în mod productiv, este un subiect bine cercetat. Climatul interior reprezintă un domeniu important al ergonomiei la locul de muncă. Pe lângă iluminare, zgomot, vibrații, radiații și câmpuri electromagnetice, acesta se numără printre factorii fizici ai mediului de lucru.

În articolul de mai jos am rezumat mai importante aspecte referitoare la aerul la locul de muncă:

  • Componente ale climatului interior
  • Ordonanța privind locurile de muncă: aer
  • Sănătate și aer închis
  • Sindromul Sick Building
  • Evaluarea climatului interior
  • Îmbunătățirea climatului interior

Amenajarea postului de lucru: ce factori determină condițiile de aerisire?

Climatul interior, ca factor ambiant, este determinat de următoarele variabile:

Ordonanța privind locurile de muncă: climatul interior optim în birou.

Parametrii referitori la climatul interior sunt percepuți mai mult sau mai puțin copleșitor. Următoarele valori servesc drept imagine generală:

Temperatura ambientală

Temperatura ambientală optimă depinde de gradul de dificultate al activității și variază de la +20 °C, pentru activități ușoare, pe scaun (de exemplu lucrul la calculator), până la +12 °C, pentru activități dificile, în picioare sau în mers (de exemplu transportul de obiecte grele).

În cazul temperaturilor exterioare de peste +26 °C, trebuie luate măsuri suplimentare. Printre acestea se numără punerea la dispoziție de băuturi adecvate, sau folosirea de echipamente de protecție solară și de ventilație.

Găsiți mai multe informații în ghidul nostru de achiziții pentru ventilatoare.

Calitatea aerului la postul de lucru wt$
Calitatea aerului la postul de lucru wt$

Umiditatea aerului

În funcție de temperatura ambientală, umiditatea relativă a aerului ar trebui să fie între 55 %, la +26 °C și 80%, la +20 °C.

Totul pentru temperatura potrivită în birou și în zona de producție

Viteza aerului

În zona de recreere nu trebuie să existe curenți de aer nocivi. Apariția curenților de aer depinde de temperatura aerului, viteza acestuia, gradul de turbulențe și tipul activității.

Se vorbește despre aport de aer plăcut, în următoarele condiții: temperatura aerului de +20 °C, grad de turbulențe de 40 % și o viteză medie a aerului de sub 0,15 m/s, pentru o activitate cu grad redus de dificultate.

Calitatea aerului la postul de lucru wt$
Calitatea aerului la postul de lucru wt$

Calitatea aerului

  • Nivelul de poluare cu CO2 nu trebuie să depășească 1000 ppm.
  • Conform Legii privind protecția nefumătorilor, nu trebuie să existe niciun risc pentru sănătate, cauzat de fumul de țigară.
  • Pentru a garanta o calitate bună a aerului, trebuie asigurat un aport suficient de aer. Acest lucru se poate realiza prin echipamente tehnice de ventilație (filtre de aer, instalație de climatizare) sau aerisire liberă (aer exterior).
  • Aerisirea scurtă este recomandată în birou, o dată la fiecare 60 min, iar în sala de ședințe, la fiecare 20 min. Durata de aerisire de 3 min, pe timpul iernii și de până la 10 min, pe timpul verii, ar trebui să fie suficientă.

Radiația termică

Expunerea la căldură trebuie redusă prin ventilație și echipamente de protecție solară la ferestre. Temperatura ambientală oferă valoarea orientativă în acest sens.
Atenție: pentru camerele sterile din domeniul industrial și de producție pot fi aplicabile reglementări speciale.

Calitatea aerului la postul de lucru wt$

Consecințe ale aerului închis, privind starea de sănătate.

Valorile, în limita cărora majoritatea persoanelor se simte confortabil într-o încăpere închisă, se numesc „interval de confort”. În următoarele condiții nefavorabile, pot apărea numeroase simptome.

Ce este sindromul Sick Building?

În cazul sindromului Sick-Building (SBS) este vorba despre o serie de simptome, ce apar la persoane care lucrează în aceeași clădire. Adesea, angajații suferă de simptome foarte diferite, precum dureri de cap și mâncărimi ale ochilor sau pielii. După ce persoanele părăsesc locul de muncă, de regulă dispare disconfortul. 

Cauza simptomelor nu pot fi determinate cu precizie, în cazul SBS. Factorii psihologici și sociali de stres pot juca, de asemenea un rol.

SBS trebuie delimitat de „Building Related Illness” (BRI), în cazul căreia, tabloul clinic al persoanei afectate poate fi atribuit în mod clar expunerii alergene, microbiene sau chimice, în clădire.

Vă temeți că angajații dumneavoastră ar putea suferi de SBS? În acest caz, se recomandă efectuarea unei analize a climatului interior.

Cum se efectuează o evaluare a climatului interior?

Recomandăm efectuarea unui test al climatului interior, în doi pași.

Monitorizarea climatului interior

În acest sens este vorba despre parametri fundamentali și ușor de determinat.


Către toate instrumentele de măsură de la kaiserkraft.

Analiza climatului interior

Pentru o analiză aprofundată a interacțiunii între diverși factori de influență, este nevoie de expertiză. O evaluare detaliată realizată de un expert este utilă, de exemplu, la locurile de muncă cu multe surse diferite de căldură, cu umiditate puternică sau viteză foarte ridicată a aerului.

Atenție: există componente ale climatului interior, care nu sunt luate în considerare la astfel de evaluări. Printre acestea se numără, de exemplu, calitatea aerului atunci când se folosesc substanțe periculoase sau agenți biologici. Acești factori trebuie verificați în cadrul unei evaluări a riscurilor.

Cum se realizează condițiile optime de aer?

Cu următoarele sfaturi reglați climatul interior la locul de muncă:

  • Expunerile la căldură pot fi reduse folosind ventilatoare și echipamente de protecție solară.
  • Frigul poate fi contracarat cu aparate de încălzire sau covorașe cu încălzire.
  • Plantele de interior și umidificatoarele cresc umiditatea aerului.
  • Dezumidificatoarele scad expunerea la umiditate.
  • Asigurați-vă că toți angajații aerisesc în mod corect.
  • Aparatele pentru curățarea aerului sau filtrele de aer asigură un aer curat și lipsit de mirosuri.
Calitatea aerului la postul de lucru mg$

Contactați-ne!

Pentru întrebări suplimentare, puteți lua oricând legătura cu noi!